پیشینه
وگرافی در میان بسیاری از ملل
جهان از گذشتههای دور وجود داشته است، حتی در دوران پیشاتاریخ نیز بشر به
توصیف و برهنگی علاقه نشان می داده است. آثار به جا مانده از عصر
پارینه سنگی، نقاشیهای روی دیوارههای غارها، سنگ تراشیها و تندیس ها،
مکتوبات به جا مانده و نقاشیهای روی سنگ و پارچه، نشان از تمایل بشر به
کشیدن یا توصیف صحنههای دارد. تصویر کردن بدنهای و اندامهای
تناسلی به بیش از ۲٫۶ میلیون سال قبل میرسد.
در گذشته تاریخی ایران
نیز طیفی از آثار وگرافی وجود داشته و به شدت محبوب بوده است، از جمله
نقاشیهای سقف و دیوارهای کاخهای پادشاهان و منازل اعیان و اشراف، کتب
خطی که تماما دربردارنده متون و تحریک آمیز بودند، متونی تحت عنوان
لذات النسا» که حاوی داستانهای به شدت همراه با تصویرند، اشعار
دربردارنده مضامین ی، متونی تحت عنوان الفیه و شلفیه که محتوایشان معرفی
غذاها و نوشیدنیهای افزایش دهنده قدرت جنسی بود و کتبی که تماما
نقاشیهای و اشعار دور نقاشی را در بر می گرفت.
آمارهای تکان دهنده در خصوص صنعت
علی رغم سابقه دیرینه جهان در
وگرافی، تا دوران جدید هرگز به صورت یک صنعت نبوده، بدین معنا که
هم اکنون یکی از پولسازترین صنعتهای دنیا با سازوکاری بسیار پیچیده
است. صنعتی با گردش مالی وحشتناک که با سرمایه گذاری و مشارکتِ بزرگترین
شرکتها و بانکهای بین المللی و شبکهها و کانالها و وب سایتهای
اینترنتی در دنیا اداره میشود. هزاران زن و مرد و کودک در چرخه این تجارت
پرسود حضور دارند. قلب این صنعت کثیف، آمریکاست.
صنعت کار خود را به صورت جدی در سال
۱۹۵۳ میلادی با مجله پلی بوی» در آمریکا آغاز کرد. این مجله، عکسهای
و نیمه ن و همچنین مقالاتی در خصوص مسائل جنسی منتشر
میکرد. این مجله به سرعت در سراسر جهان چنان پرطرفدار شد که تمام نسخههای
آن به صورت روزانه به سرعت به فروش میرفت. در کشورهایی مانند هند، ایران
و اندونزی ترجمه و چاپ این مجله ممنوع بود. در اندونزی تنها یک شماره از
این مجله منتشر شد و در کمتر از چند ساعت کل نسخههای آن به فروش رفت.
آمریکا
به سرعت در زمینه تولیدات پیشرفت کرد و شرکتهای فیلم سازی شروع به
ساختن وگرافی کردند. تنها در سال ۲۰۰۶ گردش مالی ۹۶ میلیارد دلار
بوده که سهم آمریکا ۱۳ میلیارد دلار که بیشتر آن از درآمد هر سه شبکه اصلی
آمریکا بود.
در سال ۲۰۰۷ این درآمد به رقمی بیش از
۲۰ میلیارد دلار رسید. اینترنت و آزاد، دسترسی به وگرافی را به
شدت تسهیل کرد و ۵۰ درصد از درآمدهای تولید فیلمهای بلند کاست. آمار
همین سال نشان میدهد که در هر ثانیه ۳۰۷۵۶۴ دلار در هزینه میشده و
در هر ثانیه ۲۸۲۵۸ نفر میدیدند.
در آمریکا هر ۳ ونیم ساعت یک فیلم
ساخته میشود و ۵۰ درصد از کاربران میبینند. در این کشور و از
۱۰۰ درصد معتادین به ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد ن هستند.
تا قبل از سال ۲۰۱۸، در هرماه نزدیک
به ۲/۵ میلیارد دانلود میشد. بیش از ۴۲۰ میلیون پیج وگرافی وجود
دارد و در هر سال بیش از ۱۳۰۰۰ فیلم در آمریکا تولید میشود که علی
رغم هزینه کمی که برای تولید صرف میشود، درآمد ناشی از فروش آنها با تمام
استودیوهای هالیوود برابری میکند. بیش از ۵ میلیون وب سایت وجود
دارد و حدود ۸۰ میلیون نفرماهانه از این وب سایتها بازدید میکنند.
بیش از ۷۰ میلیون از جستجوهای
اینترنتی به وگرافی مربوط است. تنها در آمریکا بیش از ۵۰ میلیون نفر به
صورت دایم، میبینند و ، سالانه ۲۸۴ میلیارد دلار تنها از طریق
اینترنت کسب درآمد میکند. درسال ۲۰۱۰ در این کشور ۴۷ درصد از خانوادهها
گفته اند که وگرافی معضلی در خانواده هایشان است و خیانت زوجین به بیش
از ۱۰۰ درصد رسیده است. ۴۰ درصد از معتادین به گفته اند که همسرانشان
را به این دلیل از دست داده اند.
بررسی پروندههای کودک آزاری و آزار
جنسی کودکان نشان میدهد که بسیاری از این افراد، ببینندههای کودکان
بودند. روزانه نزدیک به ۱۶۶۶۰۰۰ سرچ مربوط به کودکان در اینترنت وجود
دارد. در آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۲، ۵۴ وب سایت مخصوص به کودکان
وجود داشت که در نتیجه، آمار آزار جنسی کودکان در این کشور بالاست.
اینترنت و انقلاب
اینترنت به صورت کلی، چهره را تغییر
داد و باعث شد وگرافی به آسانی در دسترس همه قرار بگیرد و هر شخصی در
هرجای دنیا حتی روستایی دورافتاده، این امکان را بیابد که بدون اینکه
شناخته شود ببیند. چنین امکانی سبب شد که ۳۶ درصد از اینترنت به
اختصاص یابد. آنلاین در ثانیه ۳ هزار دلار درآمد داشته و از هر ۴ سرچ
یکی به موضوع اختصاص دارد. و اینترنت و تکنولوژی در یک چرخه به
بهبود هم کمک میکنند. چت زنده، پاپ آپ ها، پاپ آندرها، سرویسهای موبایل و
بهترشدن نمایشگرهای موبایل که کیفیت دید را بهبود میبخشند، همگی امکانی
برای در دسترس بودن وگرافی با کیفیت، فراهم آورده اند.
صنعت و جابه جایی میلیونها دلار
تولیدکنندههای با بانک ها،
کمپانیهای کارت اعتباری، مسئولان شبکههای کابلی و . سروکار دارند و همه
در سود مشترک گسترش وگرافی شریک هستند، در نتیجه یک شبکه پیچیده برای
حمایت و محافظت از وجود دارد و این یعنی صنعت .
در شهر لاس وگاس» سالانه
نمایشگاههای مختلف با حضور برندهای مختلف برگزار میشود. در این نمایشگاه
۸۲۰۰ غرفه به عروسکهای که بسیار شبیه زن واقعی ساخته شده اند و
کاربردهای جنسی دارند، اختصاص دارد. تقاضا برای این عروسکها به شکل عجیبی
در سراسر جهان بالاست، بدین ترتیب است که با یک کمپانی عروسک سازی
مرتبط میشود.
آزاد شدن به رونق آن کمک کرد و
دهان مخالفین آن را تا حد زیادی بست، زیرا اعتراض به این صنعت نابودگر با
این بهانه که آزادی همین است خاموش میشد. کمپانی فیبین تایلمن» یکی از
معروفترین کمپانیهای تولید وگرافی است، مایلند گیگ» کمپانی دیگری است
که صاحب ۶ کانال معروف استریم» است که روزانه ۸۰ میلیون بازدید کننده
دارد.
سایت هاپ» به تنهایی روزانه
بازدیدی بیشتر از شبکه نت فلیکس» دارد. هدف این سایت تبدیل آزاد به
پول است، بدین ترتیب که سایتهای آزاد با سایتهای پولی مانند فروش و
تبلیغ محصولات افزایش دهنده میل جنسی و حجم دهندهها در ارتباط هستند.
چنان صنعت قدرتمندی است که
میتواند به ت، فرهنگ و قانون شکل دهد. به عنوان مثال در آمریکا قانون
اجباری کردن استفاده از کاندوم در فیلمهای تصویب شد. به سرعت اما
کمپینی برای مخالفت با این قانون تشکیل شد، کمپانی من وین» هزینه جلوگیری
از اجرای این قانون را داد و در کالیفرنیا ۲۵۰ هزار دلار پول خرج کرد تا
جلوی اجرایی شدن این قانون را بگیرد.
صنعت در سال ۲۰۰۲ نیز قانون
ممنوعیت بکارگیری دختران زیر ۱۸ سال در فیلمهای را دور زد. بدین
ترتیب میبینیم که سلطه صنعت بر تمام عرصهها اعمال می شود و این
تجارت سودآور از هر چیزی؛ از انسان گرفته تا حیوان به نفع خود بهره کشی
میکند.
وگرافی با مغز شما چکار میکند؟
فقط نشان دادن یک رابطه جنسی نیست.
فرهنگ و الگوی جنسی تولید میکند. فانتزی میسازد و از طریق
ساختن فانتزیهای جذاب به ویژه برای مردان، اثرات مخربی بر مغز، ذهنیت،
تصویری که فرد از رابطه جنسی دارد، نگاه مرد به زن و روابط شویی و
خانوادگی میگذارد.
رابطه جنسی که در به تصویر کشیده
میشود به هیچ عنوان یک رابطه عادی، انسانی، احساسی و متعارف نیست.
رابطهای است که در آن زن به شدیدترین شکل، تحقیر شده و تا حد یک آشغالِ
ِ بی مغزی که از آزار دیدن لذت میبرد پایین میآید. ، انسان
زدایی از ن و تبدیل مردان به موجودات شهوت پرستی است که مردانگی مرد را
تنها در کام جویی خشن و وحشیانه از ن میبینند.
برای مخاطبینش فانتزی میسازد و
از طریق این فانتزی، آنها را معتاد میکند. اعتیاد به وحشتناک است،
زیرا روح و روان فرد را به شدت درگیر میکند، بدین معنا که حتی اگر فرد به
لحاظ جسمی حس شهوت نداشته باشد، اما ذهنش مدام درگیر صحنههای جذاب
است و به شدت وسوسه میشود که به سراغ اینترنت رفته و یکی از آن صحنهها را
تماشا کند.
افرادی که میبینند و
الگوی جنسی شان را از این نوع فیلمها میگیرند از آنجا که متوجه فانتزی
بودن صحنه نیستند، در زندگی واقعی خود از شریک جنسی و همسرشان انتظار دارند
مانند ستارههای رفتار کند. این ماجرای تاسف بار به همین جا ختم
نمیشود، از آنجا که یکی از مهمترین کمک کنندهها به خود یی است،
مردان و اخیرا ن زیادی با دیدن این فیلمها به خود ییهای مکرر روی
میآورند، عملی که تهدیدی جدی برای خانواده و سلامت فرد است.
از بین بردن اساس خانواده، اصالت
عشق و انسانیت در رابطه، بی ارزش کردن تعالی و آرامش روحی در رابطه جنسی و
نابود کردن ارزشهای فرهنگی جوامع، هدف است. ساخت هایی که رابطه
با محارم را تبلیغ میکند و یا های کودکان و از این قبیل موارد، چه
هدفی جز نابود کردن خانواده و کرامت انسانی دارد؟
تصور کنید بزرگ شدن در جامعهای را که
وگرافی شکل اصلی آموزش جنسی است، جامعهای مانند ایران که در فقدان
هرگونه آموزش جنسی، اولین مواجهه یک نوجوان با بدن خود، با جنس مخالف و با
رابطه جنسی از طریق است؛ آن هم خشن و وحشتناکی که تحت عنوان
هاردکور» یا گونزو» امروزه در حال تولید است و طرفداران زیادی دارد. ی
که در آن، ن به شدت کتک میخورند، مورد فحاشی قرار میگیرند و دست و
پایشان بسته و شکنجه میشوند.
در این نوع از وگرافی، فیلم به
مخاطبش میگوید این نِ بی ارزش، خود این شکنجه را دوست دارند؛ به همین
دلیل رو به دوربین لبخند میزنند. فیلمها چنان ذهن مردان را به هم
میریزند که مردی که این فیلم ها را می بیند با خود میگوید این زن حقش است
که این بلاها بر سرش بیاید، او قطعا یک بی ارزش است وگرنه مادر یا
خواهر او تحمل چنین اعمالی را ندارد.
استودیوهای ویکید» و یوید» در ساخت
های خشن بلند به سبک هالیود شهره هستند. فردی به اسم مکس» ملقب به
مکس هاردکور» دیوانه ای است که فیلمهای تولیدی اش سادیسم مطلق جنسی است.
او در فیلم هایش از بدترین شکنجههای جنسی بر روی ن استفاده میکند. جای
تاسف است که غرفه همین فرد در نمایشگاه لاس وگاس پرفروشترین و
پربازدیدترین غرفه در سال ۲۰۰۸ بوده است. او میگوید: فیلم هر چقدر
وحشیانهتر و خشن تر باشد مخاطب بیشتری دارد. تبدیل شدن جریان مکس هاردکور
به عنوان جریان اصلی وگرافی اتفاقی تکان دهنده و ویران گر در این حوزه
است.
تصور کنید پسرنوجوانی را که با یک
کلیک ساده، وارد یکی از این سایت میشود. متنی که در لحظه ورود میبیند این
است: ما به تو یاد می دهیم چطور به یک مرد واقعی تبدیل شوی، چیزهایی که
اینجا می بینی آرزوی هر مردی است، اگر تو مردی پس این کارها را انجام
میدهی!» در ادامه پسر نوجوان با حجمی از های وحشیانه مواجه میشود که
در آن ن با رکیکترین و تحقیرآمیزترین الفاظ نامیده میشوند، کتک
میخورند و درهمان حال میخندند؛ گویی هیچ عقل و احساسی ندارند. درپایان به
او گفته میشود هرچه بیشتر بتوانی باعث کسر شأن زن شوی و خشونت بیشتری به
کار ببری، مرد تری! تصویر کنید مردانی که اینگونه و در چنین فضایی بزرگ
میشوند چه تصوری از ن، از خانواده و از رابطه جنسی خواهند داشت.
*بخش عمده این نوشتار برگرفته از کتاب land نوشته Gail Dines است.
درباره این سایت